torsdag 10 april 2008

Distanslöpning inomhus

I dag var det extra morgonpass på Atleticum. Katarina tog vilodag och lekte med Emil och Rune så jag fick återigen lyxen att kunna springa ordentligt. Körde ca 8-9 kilometer runt runt på 200-metersbanan och sen lite löpskolning. Känns lite knäppt springa varv på varv där inne, men jag vågar mig varken på korta eller långa intervaller just nu. Dessutom borde det mjuka underlaget vara bra för foten. Det var inte direkt många på träningen, tre pers som sprang. Som vanligt var Camilla där och sprang som skjuten ur en kanon och så en trevlig kille (Kristian?) som skulle toppa lite inför Heleneholms halvmara på lördag. Han och jag sprang ett 30-tal varv ihop och jag fick en del goda råd inför Kalmar där han själv gjorde sin tri-debut för sex år sedan. Totalt med barnvagslöpning dit och hem fick jag ihop runt 13 km och det var länge sedan jag sprang så långt. De här morgonpassen är inte bara bra träning, utn också roliga rent socialt. Eftersom man rör sig på en liten yta hinner man snacka mycket med folk och sen verkar Rune gilla att leka runt på löparbanan. På hemvägen somnade givetvis Rune 10 meter från ytterdörren vilket normalt är värsta tänkbara scenario. Men jag lyckades smyga av honom klädena och sen bumsade jag honom rätt ner i sängen, lite gråt men somnade snabbt som en stock. Hann cykla lite på trainern också innan det var dags att laga lunch.

Igår provade jag den nya barnvagnen från Biltema nu. Den är betydligt lättare att springa med om man jämför med vår tunga Brio Happy, men den svänger kraftig åt vänster hela tiden. Det gör att man inte kan springa snett bakom och puffa den framför sig vilket egentligen är den bästa vagnlöpartekniken. Istället får man hela tiden dra i den. Sen blir det lite extra omständligt att ge sig ut med den också, eftersom man måste bylsa på ungen en hel del extra kläder. Det blir ju bättre när det blir varmare förstås. Rune verkade varken tycka bu eller bä om att bli sprungen med, men det tar jag som ett OK iallafall. Men det här passet gav mersmak och det gav också smak på en bättre vagn, isåfall en BabyJogger Performance. Fast vi får se, just nu måste jag hålla i slantarna, ska ju hämta ut min nya cykel i dag. Målet, sub 50 min på milen med barnvagn, tror jag att jag klarar ändå om jag ligger i lite.

Igår skulle jag egentligen simmat på kvällen men jag ställde in det för att träffa kompisar och se på fotboll istället. Det känns skönt att min träningsdisciplin ligger där den ska och att jag inte är helt inkörd på nåt träningsschema. Har man småbarn funkar det inte med millimeterplanering, man får ändå ändra om varje minut känns det som. Bättre sikta på att planera större grejer, som ett långpass cykel på lördagen och sen tar man resten spontant. MAn kan ha en övergripande plan för veckan, i stil med "denna veckan ska jag springa minst 4 mil och ett intervallpass och sen cykla så mycket jag kan på trainern". Det blir roligare så också för annars går man med ständigt dåligt samvete för att man bortprioriterar både familj, vänner och sin träning.

Nu måste jag ringa Bikepro och se om min cykel är monterad och redo för att hämtas!


Atleticum vid Malmö Stadion

Inga kommentarer: