torsdag 17 april 2008

Antiklimax

Igår när jag äntligen monterat upp nya cykeln på trainern för att ställa in saker och ting och köra ett lite lättare pass för att vänja kroppen - då får jag punka på framdäcket. Hur gick det till? Sen jag började cykla förra året har jag inte fått en enda punka, och nu får jag en i mitt eget vardagsrum. Eller två faktiskt, för när jag bytte slang och pumpade upp däcket så small det igen och på samma ställe. Så det får bli en runda ner till cykelhandlaren och fråga vad som står på. Nåja, jag hann iallafall cykla en sväng på den igår innan det small. Den nya hojen är betydligt mer aggressivt inställd än den gamla och jag har varit rädd att min taskiga rygg ska börja gnälla. Planen är därför att köra små snälla nätta pass med hojen uppställd på trainern för att vänja kroppen. Igår körde jag fem minuter framåtlutad, fem minuter upprätt om vartannat i 40 minuter och jippie, jag fick inte ont alls i ryggen.


Hann med ett simpass på kvällen dessutom. Stack ut tillBurlövsbadet som har sena öppettider några kvällar i veckan. Av alla banorna var en futtig tillägnad oss pöbel och vi fick verkligen trängas. Jag som ville crawla kände mig verkligen elak när jag trängde mig förbi gravida på flytkuddar och pensionärer, men min träningstid är för dyrbar för att jag ska kunna vara nån niceguy. Sen var det som genom ett trollslag, 20.00 försvann alla och jag fick hela banan för mig själv! Körde en hel del teknik varvat med frisim. Satte fokus på att förbättra grepp, glid och sträckning. Sista månaden har jag tränat max ett pass i veckan och jag blev nästan deprimerad över hur tydligt det märktes. Jag fick kämpa hårt för att simma på tider som jag enkelt cruisat hem tidigare. Sining är också en sport där man får omedelbar feedback; man känner i kroppen och glidet om det går bra eller dåligt.

Passet blev runt 80 minuter och såg ut så här:
200 insim
4*(25 ben + 25 skovel + 25 glid + 25 sammansatt)
5*100 varav 3 hundringar frisim nära max och 2 bröst
4*(25 skovel + 25 glid + 25 ss)
4*50 4*(25 glid + 25 ss)
3*100
300 bad

På slutet var jag riktigt seg i armarna; jag tror det var skovelsimningen som tog ut sin rätt. Förutom att jag var i dålig form och simmar dåligt så var det ett rätt kul pass.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp simningen. Hinner inte simma oftare om jag inte bortprioriterar löpning eller cykel, men det har jag nog inte råd med. Känns som simningen helt enkelt får ligga på ett pass i veckan tillsvidare...

Inga kommentarer: