måndag 16 juni 2008

Göteborg triathlon

Efter nästan 30 mils bilkörande nådde jag fram till ett Hindås i ösregn. Det var väl inte direkt det väder jag förväntat mig och tyvärr hade jag packat därefter också: ingen regnjacka, men solglasögon och solhatt:) Jag var där ganska tidigt och det var bra för då fick jag chans att kolla igenom växlingsområdet, cykelbanan, simbanan och löpbanan. Jag hann också provcykla och kolla så att inte cykeln skulle ha stukat till sig under bilfärden.

Cykelbanan var lite lurig i starten, det var en brant nerförsbacke direkt med en 90-graderskurva och sen en brant uppförsbacke. Därför valde jag att ställa cykelskorna på marken istället för att ha dem i pedalerna. Eftersom det öste ner stoppade jag löparskor plus strumpor i en ICA-påse.

Hur mycket tid man än har på sig så blir det stressigt till slut och medan jag stod och packade upp skor och annat så hörde jag hur speakern bad folk gå ner till vattnet för avprickning. Fort smörja in fot- och handleder med vaselin och sen kränga på våtdräkten. På väg ner mot vattnet lyckades jag tappa min ena öronpropp, men en vänlig själ hade en extra som jag fick. Starten var ute i vattnet så man fick simma ut sen trampa vatten några minuter. Det låter som nåt jobbigt, men med våtdräkt på så flyter man nästan av sig själv.

När starten gick for de framför mig i väg som kanonkulor. Sedan var det en tre fyra minuters vattenbrottning innan jag kunde hitta min egen rytm. Jag tog det dock helt lugnt hela tiden, visste att det värsta som kan hända är att jag får syrebrist för då blir det jobbigt. Första varvet av två gick kanon, jag prickade bojerna väldigt bra. Förmodligen var det för att jag höll mig nära andra simmare som både kunde simma rakt och navigera, för på andra varvet var det glesare med folk och jag simmade efter egen nvigering och jag hamnade konstant helt fel, långt bort från alla andra. Hursomhelst så gick simningen över all förväntan, kom upp ur vattnet på 27.29 min enligt egen tidtagning.

Precis när man kom upp ur vattnet var det en riktigt brant backe och min puls skenade totalt. Jag kollade på klockan och noterade 192, vilket är 1 slag från det högsta jag någonsin haft och det var på ett maxpulstest. Efter jag sprungit upp för backen valde jag därför att dra av mig våtdräkten utan innan växlingszonen för att se om det stoppet skulle hjälpa ner pulsen lite.
Inne i växlingen gick sedan allt väldigt effektivt. På med hjälm och skor och sen ut. Inga problem. Det jag däremot hade problem med var kroppen. Jag hade ingen koll på hur hårt jag cyklade. Min puls var stenhög, jag hade pigga ben och det kändes kanon. Låg en hel del nere i aerobågen jag lånat av Katarina och det funkade bra äen om jag aldrig tränat med båge. När jag cyklade om en kille med strömlinjeformad hjälm och diskhjul insåg jag att jag förmodligen cyklade alldeles för fort och jag slog av lite på tempot. Tyvärr var det nog lite för sent, för jag fick lida hela loppet av den hårda starten. På tredje varvet av fem så började det kännas i ryggen och jag fick stretcha lite då och då, det fortsatte jag med loppet ut. Jag vågade inte heller ligga mer i aerobågen nåt mer. Det var inte så att ryggen påverkade cyklingen egentligen, men jag var rädd att jag skulle kunna få ont till löpningen. Men stretchingen och det lite lägre tempot gjorde sitt och ryggen mådde bättre.

Växlingen från cykling till löpning var inte helt lätt. Regnet hade gjort att mina fötter totalt domnat bort och jag hade ingen känsel från hälen till tårna. Att få på ett par strumpor och skor på blöta fötter utan känsel var knepigt. Sen var jag lite klantig och joggade ut med cykelhjälmen så jag fick vända och lämna den.

Löpningen var ett rent helvete och inget annat. Det var förmodligen den värsta löpning jag gjort. Jag hade mjölksyra och var stum redan från första metern och sen då ingen känsel i fötterna. Banan var kuperad och gick på blött flis, vilket knappast är optimalt om man är trött i benen. Den var upplagd som en vändbana där man sprang fyra 2.5 km-varv. Första varvet var bara obehagligt och jobbigt, andra varvet fick jag lite flyt och det rullade på i skaplig fart, började tro på tider runt 46 minuter även om det var riktigt tungt. Men sen kom illamnåendet och pulsen ville aldrig gå ner efter backarna och de två sista varven gick riktigt sakta. Jag försökte med att dricka lite vatten, men illamåendet släppte ändå inte. Kom i mål på en löptid på 50 min 10 sek ungefär och totaltiden 2h 38 min 50 sek.

Som helhet var det en kul erfarenhet, men löpningen var så jobbig att det pajjade helhetsintrycket lite. Jag har funderat på varför det gick som det gick på löpningen. Jag gick nog ut lite väl hårt på cyklingen och det straffade sig i slutänden. Det är inte bra att börja löpningen med mjölksyra och kramp i båda benen. Sen kan det vart så att jag drack för lite. Det enda jag drack före loppet var en kopp kaffe till frukost och en halvliter vatten i bilen. På cyklingen drog jag i mig 3 dl vatten, 5 dl sportdryck och en gel.

Simningen gick långt över förväntan. Lär jag mig bara navigera och simma rakt så kan det nog bli riktigt bra. Oväntat nog så var det riktigt jäkla kul också. Att simma ute bland massor av andra triathleter är så långt ifrån tråkig inomhusträning det kan bli.

Cyklingen gick nog rätt bra ändå. Jag kom runt på 1.16 h och även om jag hoppats på 1.10 så var det ju en rätt knepig bana med hela 10 vändpunktsvändningar där farten går ner mot noll och sen en del backar och dåligt väder. Så jag får nog vara nöjd med den också.

Löpningen kan jag inte riktigt vara nöjd med, men jag får istället vara stolt över att jag kämpade mig igenom den.

På totalen så så har jag fått en del lärdomar:
-alltid extra öronproppar
-alltid regnkläder med
-överdragstights istället för byxor så man kan uppvärmningscykla
-ta det lite lugnt i växling 1 så pulsen går ner
-öppna lite lugnt i cyklingen och hitta farten/pulsen underifrån
-dricka mer före loppet
-träna med aerobåge
-ha ännu mer vaselin på fotlederna så det går fortare att få av sig våtdräkten
-träna navigering och att simma rakt