måndag 19 maj 2008

Varningssignaler, böcker och planer

Några varningssignaler på att träningen håller på att ta över ens liv är när ens senast beställda böcker på Adlibris är:

LAUGHLIN, TERRY:TOTAL IMMERSION

MAFFETONE PHILIP:TRÄNA FÖR LIVET

RODGERS TOM: THE PERFECT DISTANCE

FORSMAN, CAMILLA:PULSTRÄNING

FRIEL, JOE:TRIATHLETES TRAINING BIBLE

FRIEL AND BYRN:GOING LONG

Dock läser jag just nu Jesper Juuls "Ditt kompetenta barn" så förhopningsvis har träningdjävulen släppt greppet lite. Men jag tänkte att jag skulle köra lite recensioner på träningsböcker jag läst, kanske kan det vara användbart fär någon annan. Och så får jag lite att skriva om i min träningsdagbok nu när min träning inte är mer intressant än "8 km barnvagnslöpning" eller "45 minuter på trainern". För den som är intresserad så är det bara att hålla utkik, recensioner kommer inom kort...

Jo just det, jag har funderat på en plan till efter säsongen. I år har jag varit småskadad hela tiden och jag har aldrig kunnat bygga upp mig med core- eller löpstyrkeövningar, för då har jag fått ont i ryggen. Jag har inte kunnat springa fort, för då har jag fått ont i hamstrings. Och så vidare. Men till sensommaren tror jag att nästa projekt får sätta igång - "Renovera Askan". Jag snackade med en kompis som är sjukgymnast och fick tips om två duktiga sjukgymnaster med idrottsinriktning. Ska ringa dem och se om de kan erbjuda den helrenovering jag skulle behöva. Det är för jävla roligt att springa långt för att jag ska orka vara skadad en säsong till.

7 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Jag håller på att fila på min nya laguppställning och i den ingår sjukgymnast och naprapat:)
Tar gärna emot tips på sjukgymnast!
Nä, skadade kan vi inte vara. Det är ju supertråkigt och sååååå 2007.

Katarina M-I sa...

glömde en sak. Håller med om det där med "barnvagnslöpning 45 minuter" det är liksom inte spännande att skriva om. Eller "idag körde jag samma runda som förra veckan. Det gick precis lika fort..." Nä, nu får vi ta tag i Krille och dra ner på Ribban så det händer nåt!

tillbakatillutmattning sa...

Perfekt! Läs på och skriv. Jag kommer läsa det du skriver.

Om du skulle få nys om var man kan köpa MAffetones "Training for endurance" så hojta till. Den är jag nyfiken på men den verkar vara slut på förlag etc.

Råkar du på några böcker som får motivationen att tokrusa i höjden så hojta då också. Jag letar efter typen Göran Kropps "8000 plus", Gundes "Var går gränsen?" och liknande.

askan sa...

Katarina, klart du kan få tipsen om sjukgymnasterna. Hon jag känner har jobbat med dem tidigare, så hon är kanske inte helt opartisk, men hon lär ju också känna till dem rätt bra. I min laguppställning ingår redan en massör och en naprapat, men tyvärr är båda småbarnsmorsor och har inte tid med mig och mina problem...

Skadad är tyvärr såååå 2008 :(

Ja vi får ta tag i Krille, så vi kan hotta upp bloggandet lite :) Han får göra grovjobbet så fikar vi med kidsen på stranden...

askan sa...

tillbakatillutmattning,

Training for endurance är svår att få tag i. Jag tror att folk beställer den från USA, men jag vet inte varifrån. Jag tycker jag har hittat rätt mycket Maffetone på amerikanska löpar- och triathlonforum, t ex coolrunnings. Sen är ju jogg.se Sveriges Maffe-mecka, där finns också en del att Maffenördar att diskutera med :)

Jag ska fundera om jag har läst nån riktigt inspirerande bok av det slaget. Tar gärna själv emot tips!

Karin sa...

Jag läser iofs gärna om "barnvagnslöpning 45 min" ändå :-) Alltid intressant att läsa hur andra tränar och hämta inspiration ifrån det.
Har fortfarande inte "blivit med" träningsböcker, inser att jag har ytterligare ett område kvar att utforska innan jag blivit fullfjädrad löpnörd :-) Ser fram emot recentionerna på löpböckerna!

askan sa...

Om du inte gett dig in i träningsboksträsket så har du definitivt ett gigantiskt område outforskat! Finns hur mycket som helst att nörda in på. Jag har nog inte läst så mycket som är helt löpinriktat utan mer generell träningslära, långdistansträning, uthållighetsträning, pulsträning och så en del specifikt om triathlonträning.