tisdag 9 september 2008

Funktionella rörelsemönster

Nu är det rehab för hela slanten. Under augusti månad läste jag på så gott jag kunde och förra veckan började jag första steget i ett program som ska göra mig skadefri. Hoppas jag iallafall.

Programmet är hämtat ur Total stabilitetsträning av Joanne Elphinston och är uppdelat i olika faser. Fas 1 syftar till öka fokuseringen och medvetenheten, att hitta de muskler som hjärnan glömt eller har svårt med. Många av de lokalt stabiliserande musklerna, som t ex tvära bukmuskeln (transversus abdominis) används, eller ska användas, per automatik som plattform för andra muskulära rörelser. Eftersom de används är det inte helt lätt för hjärnan att hitta en förbindelse med muskeln. Därför får man jobba med enkla övningar i början. Belastningen är låg, för om jag ökar belatningen för fort kommer de andra starka magmusklerna ta över jobbet, i de här övningarna ska yttre magen vara helt avslappnad. Det ger ganska fort resultat; jag känner redan på andra veckan hur jag klarar tyngre magövningar utan att spänna de mer klassiska magmusklerna.

Jag har också gått till en sjukgymnast som verkar vara lite inne på samma linje, även om jag tycker att belastningarna är lite väl höga så här i början. Jag kommer köra både de här rehab-race:n parallellt.

Jag tror dock jag ska sluta kalla det för rehab, det låter så deppigt. Den här träningen syftar ju till att lära sig effektivare och mer funktionella rörelsemönster. Det är inte bara så att skaderisken och påfrestningen på kroppen ska minska, utan kroppens rörelser ska finjusteras så de passar bättre för fysisk aktivitet. Hoppas jag iallafall...

3 kommentarer:

tillbakatillutmattning sa...

Intressant. Jag var också hos en sjukgymnast som rådde mig att läsa den bok du nämner. Jag gav den dock aldrig någon riktig chans, den var rätt avancerad och lite trögläst tyckte jag. Inget enkelt "gör så här"-program precis (eller också har jag läst för lite...).

Tror dock egentligen stenhårt på det du påbörjat men har tyvärr tappat tålamodet de gånger jag dragit igång. Hoppas det går bättre för dig.

askan sa...

tillbaka, den är rätt komplicerad liksom träningsfilosofin, men om kroppen nu är så komplicerad så finns ju inga genvägar... så tänkte jag iaf. JAg kör enligt basprogrammen, men det finns två andra sätt att gå. Antingen gör man självtestet i kapitel 3 (tror jag det var) eller så kan man kolla längre bak i boken, där finns rekommendationer för olika idrotter. Jag ska göra testerna sen, men jag vill nog videofilma det. Jag kör hela programmet Fas 1 utom nån övning jag inte fattar.

Fredrika sa...

Åååhh, spännande. Ännu en måste-ha-bok. Kan man inte säga "prehab" förresten?