lördag 30 augusti 2008

Greppet?

Alla simtränare snackar om Greppet. Tyvärr är det så att Greppet är ganska abstrakt. MAn kan inte se det, man kan inte ta på det och man knappt föreställa sig det. Antar att man mpåste uppleva det. Greppet påstsås vara när handen får tag i vattnet så att man drar sig fram. Hos simmare som kan det här så ser det ut som om handen ligger stilla i hela draget och som att kroppen dras fram, ungefär som om de tagit tag i en fast punkt.

Just nu så siktar jag in jag simningen på teknik och snabbhet och uthålligheten får ligga och vänta tills våren. Jag kör serier med 20*50 m teknik, där övningarna får variera beroende på den feedback jag får får coachen på våra träningar. Sen fortsätter jag med lite greppövningar som skovelsim och avslutar med några korta snabba serier.

Igår kändes det som jag hade bra flyt i bassängen, som jag hade kraft direkt när handen gick i vattnet och inte bara i slutet av draget. Och när jag satt i bilen och skulle köra hem, ja då skakade händerna och fingrarna. Kanske börjar jag hitta Greppet!

Inga kommentarer: