fredag 16 januari 2009

Kettlebells

Igår tog jag första steget mot att lära mig grunderna inom kettlebbells och tyngdlyftning. Jag och brorsan hade bokat tid med LennieMalmö Atletklubb för en introduktionskurs i kettlebells.

Vi började med att Lennie kollade vår rörlighet, eller snarare våra brister i rörlighet. Det var nämligen två ganska stela personer som han fått att jobba med. Efter det körde vi på med olika rörlighetsövningar som skulle korrigera våra vinklar. Det var häftigt att se hur man bara under ett träningspass mjukas upp och klarar att gå ner allt djupare.

Vi körde benböj med ansiktet mot en vägg. Lutar man sig framåt slår man skallen i väggen, lutar man sig bakåt så faller man. För att komma ner lite extra så gäller det att sträcka ljumskarna maximalt och så lyckades man knycka ner sig några extra milimeter varje gång. Övningen fortsatte sen med en kettlebell i händerna (marklyft) och det blev lite lättare eftersom den motbalanserar lite.

Efter de inledande rörlighetsövningarna gick vi lös på kettlebells och övade ett viloläge som jag tor han kallade "hangs" och så swings. Lennie berättade att han kör inriktat mot tävlingsformen girevoy sport, där det gäller att utföra en övning så många gånger som möjligt på tio minuter. Det låter som en riktigt grym tränings- och tävlingsform. Jag fick mjölksyra bara av att köra viloläget i en minut... och 40 sekunder swing med 24 kg kettlebell gav riktigt skön pump.

Enligt tränaren så ger detta en mycket bra grund om man sen vill lära sig tyngdlyftning, vilket ju jag vill. Jag känner också att detta kan vara bra för min rygg, att förbättra rörligheten och styrkan genom den här typen av övningar kommer ge positiva effekter även för min löpning och cykling.

Kanonkul pass, kan knappt vänta tills nästa gång :) Och en riktigt bra tränare!

Det är ju så kul att lära sig nåt nytt!

2 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Du är utmanad på min blogg... sorry :)

Johan sa...

Jag har själv övervägt att bekanta mig med Kettlebells. Låter jätte-effektivt!